Monday 14 April 2008

Dr Mahathir Kian Hampir Melakukan Hattrick

Dalam sejarah politik Malaysia Dr Mahathir adalah antara politikus yang paling licik. Beliau selalu berjaya menguasai massa sama ada semasa beliau berkuasa atau tidak. Kelicikan politik Dr Mahathir diperakui oleh kawan dan lawan sehingga Tuan Guru Nik Aziz pernah menyebut: "Sseandainya Dr Mahathir menjadikan Islam sebagai teras perjuangan, nescaya umat Islam akan beroleh manfaat besar mempunyai tokoh seperti beliau". Dr Mahathir pernah jatuh dan bangun dalam politik Malaysia, tetapi setiap kali dia jatuh dia akan bangun dengan lonjakan yang lebih tinggi. Sejarah politik jatuh bangun inilah yang telah menjadikan Dr Mahathir benar-benar berpengalaman dengan sepak terajang politik Malaysia.

Sudah terpahat dalam sejarah Malaysia dan Umno khususnya, Dr Mahathir inilah yang pernah disingkirkan daripada parti, kemudiannya bukunya 'Malay Dilemma' pula diharamkan. Sebelumnya beliau telah kalah dalam pilihanraya di Kota Setar kerana menjadi seorang yang ultra-malay dalam kempen-kempennya. Beliau pernah merempat di pentas-pentas pembangkang khususnya PAS untuk bersuara. Pada ketika itu juga, beliau memohon simpati mahasiswa untuk membelanya sehingga bermulalah hubungan politiknya dengan Anwar Ibrahim. Kemudian beliau naik semula dalam pentas politik antaranya dengan sokongan kuat Dato' Harun Idris. Kesemua ini memperlihatkan betapa liciknya politik beliau sejak zaman mudanya lagi.

Kejatuhan Tunku Abdul Rahman dalam politik Malaysia tidak dapat dipisahkan dengan kelicikan politik Dr Mahathir. Kekalahan Perikatan di beberapa buah negeri dalam PRU 1969 telah menyediakan ruang yang besar kepada Dr Mahathir untuk mengkritik Tunku habis-habisan berlarutan sehingga selepas Peristiwa 13 Mei. Asakan Dr Mahathir inilah yang telah menyebabkan Tunku akhirnya tertiarap dalam politik, walaupun beliau seorang negarawan yang besar ketika itu. Tunku sendiri terpaksa menulis sebuah buku khusus untuk menjawab kritikan-krtikan Dr Mahathir terutama berkaitan dengan Peristiwa 13 Mei. Selepas itu nama Dr Mahathir semakin mengharum dalam senario politik negara.

Kelicikan politik beliau terus terserlah apabila dipilih sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas Tun Razak meninggal dunia, walaupun beliau bukanlah Naib Presiden Umno yang mendapat undi tertinggi semasa pemilihan parti 1975. Malah selang enam tahun kemudian Tun Hussien Onn yang memberi kepercayaan kepada Dr Mahathir ini pula yang melepaskan jawatan untuk memberi laluan kepadanya. Peristiwa perletakan jawatan Tun Hussien ini sehingga kini masih misteri, iaitu apakah masalah kesihatan yang dihidapinya? Beliau dilihat masih sihat malah menyertai Tunku Abdul Rahman bersama-sama menyerang Dr Mahathir selepas peritiwa pengharaman Umno 1987. Semua pemerhati politik maklum dengan rahsia umum tersebut, Dr Mahathirlah yang menyebabkan Tun Hussien bersara awal.

Semasa Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri beliau sebenarnya telah melakukan 'hattrick kecil' dengan menyingkirkan tiga Timbalan Perdana Menteri. Kecuali Tun Ghaffar Baba, kedua-dua yang lain disingkirkan secara berlawan. Manakala Tun Ghaffar Baba disingkirkan melalui proksi 'anak didik' politiknya Anwar Ibrahim. Ketiga-tiga Timbalan Perdana Menteri yang disingkirkan ini bukan calang-calang politikus, tetapi kelicikan politik Dr Mahathir dapat mengatasinya. Musa Hitam yang disingkirkannya terus senyap daripada berpolitik, manakalah Tun Ghaffar pula sebelum meninggal dunia tiada lagi peranannya dalam politik selain daripada vateran Umno. Hanya tinggal Anwar Ibrahim yang masih terus berpolitik.

Kini Dr Mahathir sedang mengira detik untuk melakukan satu lagi hattrick iaitu menumbangkan seorang Perdana Menteri. Beliau telah melakukannya terhadap Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussien. Sekarang beliau sedang melakukannya terhadap Pak Lah. Dari segi daya kepimpinan Pak Lah hampir menyerupai Tun Hussien, maka apakah lagi halangan untuk Dr Mahathir melakukan perkara yang sama. Cuma semasa zaman Tun Hussien beliau mempunyai kedudukan dalam Umno iaitu sebagai Timbalan Presiden. Bagaimanapun kedudukan tidak penting bagi Dr Mahathir kerana beliau telahpun melakukannya semasa mengasak Tunku Abdul Rahman. Situasi yang dihadapi Pak Lah pada hari ini pula menyerupai situasi ketika politik Perikatan dalam PRU 1969.

Kini Pak Lah semakin hampir menjadi mangsa ketiga kelicikan politik Dr Mahathir. Dengan tidak semena-mena Pak Lah telah mengumumkan pelan peralihan kuasa yang merupakan riak-riak awal berulangnya semula peristiwa yang pernah berlaku kepada Tun Hussien. Pelan peralihan kuasa ini secara jelas menggambarkan Pak Lah sudah tidak lagi tertahan dengan asakan bertubi-tubi Dr Mahathir. Namun demikian adakah Dr Mahathir akan berjaya melakukannya pada kali ini? Ada satu faktor yang para pemerhati politik perlu memberikan perhatian iaitu penjuru yang ketiga Anwar Ibrahim. Perlawanan Dr Mahathir kali ini bukan dua penjuru tetapi tiga penjuru. Selamat kembali berpolitik diucapkan kepada Anwar Ibrahim.

1 comment:

Letting the time pass me by said...

Bukan tiga penjuru... Ini dah kira tak de penjuru-penjuru lagi dah... Kawan boleh jadi lawan dan lawan boleh menjadi kawan...

Boleh tunggu ajela....