Friday 11 April 2008

Politik Babi Dulu, Kini dan ....

Sebelum Pakatan Rakyat menerajui Selangor, Sepang sememangnya telah terkenal. Daerah ini bukan sahaja terkenal disebabkan wujudnya KLIA dan Litar Formula 1, tetapi juga merupakan antara kawasan penternakan babi yang terbesar di Asia Tenggara. Sebagaimana Bukit Pelanduk yang hampir tiada pelanduk, demikian jugalah Tanjung Sepat yang hampir tiada Ikan Sepat disebabkan perncemaran sungai yang begitu tercemar. Tanjung Sepat sememangnya dikenali sebagai antara kawasan penternakan babi yang terbesar sejak dekad 1980-an lagi. Kesan penternakan babi ini telah menyebabkan pantai pelancongan Morib dan Bagan Lalang semakin sepi.

Kawasan di sebelah sempadan Negeri Sembilan juga turut bersaing untuk mencapai status negeri penternak babi yang terbesar sehingga turut mengancam alam sekitar berhampiran pantai pelancongan yang terkenal iaitu Port Dickson. Sekali lagi kegiatan menternak babi telah bermula lebih dua dekad yang lalu, bukannya selepas BN kehilangan majoriti dua pertiga di Negeri Sembilan. Kegiatan penternakan babi ini telah menjadikan kedua-dua kawasan bersempadan ini tercemar teruk terutama sungai-sungai utama yang terdapat di sana seperti Sungai Sepang dan Sungai Pelek. Para pencinta alam sekitar telah membangkitkan isu-isu yang berkaitan dengan pencemaran kegiatan penternakan babi ini sejak sekian lama dahulu, tetapi sedikit sangat mendapat perhatian media massa pro Umno.

Kalaulah tiada berlakunya wabak yang disebabkan oleh virus Nipah di kedua-dua kawasan ini, mungkin tidak ramai yang menyedari bahawa bilangan babi di kawasan ini melebihi jumlah manusia yang mendiami kawasan yang sama. Namun tidak kedengaran pula penduduk-penduduk dari kawasan tersebut membuat rombongan bantahan ke Pejabat Menteri Besar Selangor dan Negeri Sembilan membantah kegiatan penternakan babi ketika itu. Tiada pula liputan besar-besaran tentang tahap pencemaran darat, air dan udara di kedua-dua kawasan bersempadan. Dengan perkataan lain babi di sana mendapat hak sebagai warga negeri di Selangor dan Negeri Sembilan.

Sehingga kini tidak diketahui adakah kegiatan penternakan babi itu mempunyai permit yang sah atau tidak. Sekiranya mempunyai permit yang sah maka siapakan yag mengeluarkan permitnya dan siapakah pula yang meluluskan EIAnya? Sudah tentulah yang mengeluarkan permit bukan Tan Sri Khalid Ibrahim kerana beliau baru genap sebulan menerajui negeri Selangor. Sekiranya kegiatan itu tiada permit sehingga dapat dilihat tidak langsung terurus, maka mengapa pihak berwajib tidak mengambil tindakan. Sekali lagi pihak berwajib yang tidak mengambil tindakan itu bukanlah Tan Sri Khalid, kerana babi-babi telah lama beranak-pinak di kawasan itu sebelum ini lagi.

Dalam Islam khususnya mazhab Syafie, babi ini merupakan najis berat (mughallazah) sejak sekian lama lagi. Di rantau Melayu kejijikan kepada najis babi ini begitu tinggi sehingga ia merupakan perkara yang dikaitkan dengan sensitiviti kaum sejak dahulu. Betapa pula, apabila najis mughallazah ini diternak dalam kawasan ladang yang besar, sudah tentulah keselesaan umat Islam yang berhampiran terganggu. Akan tetapi mengapa sensitiviti itu hanya timbul selepas Dr Hassan Ali memegang Exco berkaitan dengan agama Islam. Adakah hukum najis mughallazah itu hanya bermula selepas beliau mengangkat sumpah jawatan itu. Mungkin babi yang diternak semasa zaman Umno memerintah adalah suci dan babi yang ada semasa PKR, PAS dan DAP memerintah sekarang adalah najis mughallazah.

Demikianlah minda politik yang dididik oleh media-media pro Umno kepada masyarakat yang sekarang telah celik. Sudah pastilah mereka meneladani para pemimpin Umno yang mengamalkan politik diskriminasi bermula terhadap Kelantan dan sekarang diikuti oleh empat negeri yang lain. Rakyat di negeri-negeri tersebut menjadi mangsa diskriminasi dengan menafikan hak-hak mereka sebagai warganegara Malaysia. Tidak cukup rakyat menjadi mangsa itu, kini babi pula menjadi mangsa diskriminasi apabila makhluk ciptaan Allah swt itu mempunyai hak hidup semasa zaman Muhammad Taib, Abu Hassan Omar dan Khir Toyo, tetapi ditarik balik hak tersebut semasa zaman Tan Sri Khalid.

No comments: