Wednesday 30 April 2008

Respon Terhadap Fiqh Siyasah Tanpa Negara Islam

Oleh: Fansuri Mutiara

"Fiqh Siyasah Tanpa Dawlah Hanya Berummah dan Berwilayah"

Sesuatu yang menarik, situasi dan kondisi dunia baru melahirkan pelbagai fenomena ketamaddunan dan kemanusiaan yang tidak sekata walaupun sempadan-sempadan demografi kian terbuka. Maka setiap keadaan perlukan jalan dan tindakan yang berbeza berdasarkan kebijaksaaan Fiqh Siyasah. Satu sumber satu hadaf. Maka lontaran idea penulis Fiqh Siyasah tanpa Daulah Islamiyyah perlu dilanjutkan bersama. Mahu diakuri atau tidak penggerak Gerakan Islam terutama dikalangan sesetengah pimpinan atasan, pertengahan, pimpinan bawahan dan pengikut PAS sering terbawa-bawa dengan fenomena politik tidak keruan. Ketaasuban dengan pendapat dan hujjah totok terhadap Syariat Islam dan keindahannya memalitkan noda-noda kejahilan yang akhirnya dipalitkan kembali kepada Gerakan Islam itu sendiri. Ingatlah Islam dan syariatnya tetap suci walau apapun kesalahan kita.

Kepada penggerak dan pencinta Islam jangan terkedu kerana apabila Allah menjanjikan keampunan kepada mereka yang berjuang dijalanNya, maka ia kena yakini bahawa mereka tidak maksum. mereka bukan Nabi dan Rasul. Pendapat-pendapat totok yang kita kemukakan dengan mengharamkan memangkah non muslim dan wanita sebagai calon seolah ianya adalah satu pendapat yang mutlak dan qat'iyy, tidak akan berubah dan tiada flesibiliti, kini menyeringai tajam mahu menikam balik kita. Samada mahu diakui atau tidak, itulah realitinya. Tanpa memikirkan bahawa realiti Muslim di Malaysia bukanlah yang dominan dalam masyarakat. Tanpa melihat bagaimana seharusnya kita bersiasah dalam kondisi dan situasi Malaysia perlu kita bergerak dalam kerangka Fiqh Siyasah Tanpa Daulah walaupun punyai Wilayah, perlu kebijaksanaan.

Apapun kita ucapkan kepada pimpinan kita secara umum. Mereka telah dan sedang lakukan apa yang terbaik sekadar kemampuan mereka. Untuk yang menyokong Umno mereka tidak diperlukan untuk membaca catatan ini kerana meraka sendiri terlau totok mengkirikan Islam. Pas = bagi saya- walaupun terlalu totok - tapi ketotokan mereka adalah usaha menkanankan Islam. Usah dibandingkan antara yang tersilap dalam mencari kebenaran dan yang tersesat dalam merelai kesesatan. Tidak sama. Tidak sama dan sememangnya tidak sama dulu kini dan selamanya. Alhamdulillah, kejayaan gerakan Islam dari sudut politik dan perjuangannya kini amat disyukuri.

Model wilayah tanpa daulah yang dianjurkan ditinjau dalam kerangkan negara Habsyah suatu perkara yang perlu diberi perhatian dan difahami... manakal model negara Islam Madinah tetap menjadi mimpi. Mungkinkah kita di Era " min Habsyah ila al-Madinah ". Dengan kata lain apakah Fiqh Siyasah yang perlu dibuat untuk menggerakkan wilayah kita ini kepada daulah. Cukupkah dengan kuasa politik, tanpa ada anjakan baru dalam masalah ekonomi, tarbiyah dan dakwah kepada non muslim. Sejauh mana juga kita belajar dari pengalaman gerakan-gerakan Islam semasa seperti mesir, turki mahupun di indonesia. Saya yakini situasi kita lebih baik lebih hampir dengan kondisi, posisi dan komposisi untuk menjadi Madinah setelah kita memahami situasi di Habsyah.

Bibit kejayaan kita dalam agenda politik tampak tidak jauh. Tetapi perjalanan untuk menegakkan daulah yang syumul terasa - bagi pandangan saya- belum terlalu dakat. Sepak terajang dalam politik mungkin berlaku dari kawan mahupun lawan, hanya tawakkal sahaja yang kita ada. Fiqh Siyasah tanpa daulah sekadar berwilayah berwawasankan daulah satu idea yang bagus untuk kita sama mengkaji sama menerokai. Namun fiqh siyasah seperti ini meruntum untuk kita membuktikan kemampuan kita dalam memberi kemakmuran dan kesejahteraan sekurangnya dalam kerangka Gerakan Islam PAS. Apa salahnya sebagai lontaran idea Negara Kebajikan yang kita highlightkan pada PRU yang lepas kita terapkan dalam PAS itu sendiri.

Dengan kata lain untuk peringkat dalaman jayakan konsep bahawa: PAS ITU DAWLAH. Sekurangnya kita mempunyai pendokong penyokong yang komited dan terbukti tahan lasaknya... Layak untuk digelar Ummah, Kita punyai cita-cita yang sama untuk Siyasat al-DIn dan wa hirasat al-Dunya bihi dan kita juga mengambil pendakatan yang satu iaiatu Tarbiyah dan dakwah yang menjadikan politik salah satu cabang ceburan. Apabila Pas itu boleh bergerak sebagai Dawlah bersendikan ilmu, berlidahkan kebijaksanana berbuahkan berintikan kebajikan dan kemaslahatan maka fajar madinah semakin dekat :Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan engkau akan lihat manusia masuk ke dalam agama Allah dalam keadaan beramai-ramai. Maka bertasbihlah memuji Tuhan-mu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah sangat Pemberi taubat. (Surah al-Nasr ayat 1-3). Sekadar lontaran idea untuk sama direnungkan... untuk yang berkanankan Islam berkirikan kejahilan dan keegoan

1 comment:

Cahaya Biru said...

Ass Mu'alaikum Wr Wb
Salam kenal. saya dari Indonesia, studi policy analysis and usul-fiqh.
mungkin kita bisa tukar hasil analisis tentang fiqh siyasah.

salam ukhuwah.