Saturday 3 May 2008

Politik Artis Faizal Tahir

Tidaklah diketahui apakah motif sebenar Faizal Tahir membuka bajunya dikhalayak ramai sewaktu membuat persembahan di Konsert Ulangtahun 8TV. Kalau beliau seorang sasterawan seperti Shahnon Ahmad, sudah pasti orang akan mengetahui bahawa Novel 'Shit' nya sebagai satu sindiran terhadap situasi politik negara yang korup. Paling kurangpun kalau beliau seperti seniman agung P. Ramlee, sudah tentu orang akan melihat filem-filemnya yang turut memuatkan adegan-adegan bertentangan dengan syara' sebagai satu sindiran terhadap ketidakadilan sosial dalam masyarakat. Namun Faizal hanya seorang artis muda mentah yang sering dilihat sedang berusaha mencari glamour dan populariti.

Kesan daripada tindakannya telah menjadikan namanya begitu glamour dan popular sehingga mengatasi Dr Mohd Asri Zainal Abidin yang mengharamkannya datang ke Perlis untuk membuat persembahan di Jom Heboh. Nama beliau telah tercatat dalam wikipedia berbahasa Inggeris berbanding dengan Dr Mohd Asri yang hanya tercatat dalam wikipedia berbahasa Melayu. Berita tentang adegan membuka baju ini telah mendapat perhatian media antarabangsa termasuk BBC. Ada antara media ini mengulas bahawa tindakan Faizal ini sebagai satu usaha 'to break the rules' dalam masyarakat Malaysia yang dikatakan konservatif. Kalau benar telahan itu, 'rules' yang mana cuba disanggahi oleh Faizal.

Sekiranya 'rules' yang dimaksudkan itu Syariat Islam, kelihatannya tidak. Tindakan Faizal membuka baju di khalayak ramai tidaklah terang-terangan melanggar Syariat Islam. Beliau masih menutup lebih 90% aurat yang ditentukan bagi seorang lelaki oleh Mazhab Shafie. Sekiranya berdasarkan Mazhab Maliki pula beliau masih tidak mendedahkan auratnya. Seseorang lelaki yang tidak berbaju di khalayak ramai bukan satu fenomena pelik dalam masyarakat Malaysia. Fenomena ini selalu kelihatan di pantai, tepi kolam renang dan padang bola. Kadang-kadang fenomena di kawasan ini lebih tidak bersopan daripada Faizal kerana mereka hanya berseluar pendek malah ada yang berseluar 'superman'.

Sekiranya di bandingkan dengan pakaian artis-artis wanita pula, aurat Faizal ketika adegan ini berlaku jauh lebih menepati tuntutan aurat yang dikehendaki oleh Islam. Artis-artis wanita yang terdedah inilah menjadi tontonan umum di dada-dada akhbar dan papan-papan iklan di seluruh negara. Akan tetapi perbuatan ini seolah-olah tidak mendapat perhatian masyarakat, bahawa ia amat bertentangan dengan Syariat Islam. Hanya Tuan Guru Nik Aziz yang menyedari perkara ini, lalu papan-papan iklan di Kelantan dipastikan modelnya menepati Syariat Islam. Artis-artis wanita inilah yang menjadi ikutan anak-anak perempuan di bangku sekolah, malah turut diburu oleh jerung-jerung politik di Malaysia.

Oleh kerana itu, adegan Faizal ini tidaklah ketara melanggar Syariat Islam sebaliknya konsert seumpama itu yang jelas melanggar Syariat Islam. Kesalahan sebenar Faizal ialah terlibat dengan konsert seumpama itu. Dengan pengertian lain Faizal telah hanyut dalam budaya artis Malaysia yang begitu jauh daripada Syariat. Budaya artis seperti ini bukan hanya memalitkan Faizal, tetapi juga memalitkan Mawi, Rabbani, Raihan dan yang terakhir Akil Hayy. Ada kalangan artis yang boleh bertahan mengekalkan jatidirinya menghadapi budaya seperti ini, tetapi ramai juga yang hanyut dalam gelombang budaya ini. Tindakan Faizal ini hanyalah adegan yang kelihatan daripada seribu satu adegan tersembunyi yang terdapat dalam budaya artis yang terpesong.

Sekiranya tindakan membuka baju itu dikatakan tidak senonoh berdasarkan tatasusila Melayu, ia juga sukar diterima. Dalam filem-filem Melayu klasik dan moden, lelaki yang tidak memakai baju bukanlah satu fenomena ganjil. Dalam filem P. Ramlee 'Sumpah Orang Minyak', ada adegan P. Ramlee membuka baju dan seluarnya sekali. Drama-drama di televisyen juga, begitu banyak adegan yang melibatkan lelaki tidak berbaju. Akan tetapi tiada pula rungutan yang menyifatkan adegan-adegan ini melanggar tatasusila Melayu. Malah mereka yang melakukan turut diberi penghargaan dengan bintang-bintang kebesaran seperti Datuk dan Tan Sri. Tidak mustahil satu masa nanti Faizal juga boleh mendapat penghargaan seperti ini.

Demikian juga, sekiranya tindakan Faizal ini membuka bajunya satu demi satu dianggap sebagai menonjolkan budaya 'stripping' yang melanggar tatasusila Melayu, maka perkara yang sama juga bukanlah fenomena ganjil dalam dunia hiburan di Malaysia. Malah terdapat adegan yang lebih cabul daripada itu. Beberapa artis seperti Imuda dan Amy (semasa zaman jahiliahnya) turut pernah terlibat dengan isu-isu panas seperti ini. Malah budaya pergaulan bebas yang melampaui batas ini turut melibatkan ahli-ahli politik termasuklah yang terakhir seorang bekas Menteri melakukan gangguan seks terhadap seorang pelayan bar. Sekali lagi masyarakat perlu membuka mata terhadap perkembangan pergaulan keji yang semakin menular di kalangan mereka kini.

Hanya Faizal yang tahu apakah motif dan rasionalnya beliau berbuat demikian. Yang pasti beliau bukan membuka bajunya atas sebab tidak sedarkan diri. Beliau telah merancang sedari awal untuk berbuat demikian seraya menunjukkan simbol seumpama 'superman' di dadanya. Apakah makna di sebalik perbuatan dan simbol itu, hanya ALlah dan Faizal yang tahu. Faizal bukanlah seorang yang tiada latarbelakang pendidikan Islam. Bapanya pula adalah seorang yang terhormat dari segi keterlibatan dengan dakwah dan pencapaian akademik. Dipercayai masih belum terlambat untuk Faizal didekati sekurang-kurangnya beliau boleh menjadi seumpama Ito dan Amy, kalaupun bukan seumpama Akil Hayy.

No comments: