Sunday 1 November 2009

Tangkapan Dr Asri: Satu Lagi Perangkap?

Apabila Najib mengisytiharkan bahawa BN akan merampas semula kerajaan negeri Selangor, maka perisytiharan itu bukanlah kosong. Najib pasti mengarahkan seluruh jentera, termasuklah golongan 'intelligence' untuk mencapai hasrat tersebut. Sama ada disedari atau tidak pelbagai isu mula dilalui oleh kerajaan PR Selangor sehingga perpaduan di kalangan parti-parti semakin retak. Malah bukan sekadar perpaduan antara parti, sebaliknya perpaduan dalam parti-parti komponen PR seperti PAS Selangor juga turut goyah. Dengan pengertian lain, cakap Najib bukan cakap kosong.

Salah satu laluan yang diguna oleh Najib dan UMNO ialah memanfaatkan para pengikut setia mereka yang menjawat jawatan penting dalam jabatan-jabatan kerajaan di negeri Selangor. Dalam isu rampasan bir yang dilakukan oleh pegawai-pegawai MBSA, rampasan itu dilakukan tanpa mendapat terlebih dahulu persetujuan ahli-ahli majlis. Sebaliknya pegawai yang bertindak dilaporkan mendapat arahan langsung daripada pimpinan UMNO negeri. Berikutan dengan itu, berlakulah pertelingkahan antara dua Exco, iaitu Dr Hassan Ali yang mewakili PAS dan Ronnie Liu yang mewakili DAP.

Dalam kes perobohan binaan yang didakwa kuil oleh MBSA, sekali lagi modus operandi yang sama digunakan. Pegawai itu bertindak tanpa mendapat persetujuan ahli-ahli majlis, sedangkan isu seumpama ini adalah merupakan isu sensetiviti perkauman. Dalam isu-isu seumpama ini, seharusnya persetujuan ahli-ahli majlis diambil perhatian oleh pegawai-pegawai MBSA. Tindakan yang dilakukan telah dimanipulasi semaksima mungkin oleh MIC dengan mendakwa kerajaan PR Selangor merobohkan kuil. Seorang Exco negeri Selangor yang bertanggungjawab dengan rumah penyembahan bukan Islam telah menyelar MBSA.

Kini yang terbaru ialah isu penangkapan Dr Asri, bekas Mufti negeri Perlis oleh JAIS. Beliau telah ditangkap malam tadi ketika menyampaikan kuliah yang turut dihadiri oleh YB Saari Sungip dan YB Zuraidah Kamaruddin. Penguatkuasa agama telah melakukan penyerbuan dan tangkapan secara tidak beradab seperti Dr Asri seorang pesalah jenayah dan benar-benar seperti pemimpin ajaran sesat. Siapakah sebenarnya yang mengarahkan penguatkuasa JAIS membuat tindakan yang tidak rasional seperti itu. Dikhabarkan bahawa tindakan mereka ini adalah atas desakan UMNO Ulu Kelang, kalaupun ia bukanlah arahan.

Mengulas perkara ini Harakahdaily telah mendapatkan maklumbalas YB Saari dan YB Zuraidah, yang kedua-duanya kelihatan tidak senang dengan tindakan JAIS tersebut. Namun begitu apabila ditanya pandangan Dr Hassan Ali, beliau telah menyokong tindakan JAIS dengan mengatakan bahawa setiap yang berceramah mestilah mempunyai tauliah. Kenyataan beliau kelihatan menyebut bahawa Dr Asri mengengkari undang-undang berkaitan dengan agama Islam di Selangor. Respon dari kedua-dua pihak tanpa diselidungkan lagi memaparkan bibit perpecahan yang ketara dalam kerajaan PR Selengor.

Tangkapan yang dibuat terhadap Dr Asri oleh JAIS akan menjadi isu besar yang akan dimanipulasikan oleh UMNO. Sewaktu hadir di Mahkamah Syariah, Dr Asri turut diiringi oleh beberapa tokoh-tokoh UMNO termasuklah Shamsuddin Moner dari Jabatan Hal Ehwal Khas (JEK), selain daripada tokoh-tokoh SIS seperti Marina Mahathir. Dr Asri dikatakan akan bertemu dengan Jamil Khir selepas ini, dan diyakini para pimpinan UMNO akan bertindak mengecam JAIS disebabkan serbuan dan tangkapan tersebut. Sekali lagi kerajaan PR Selangor dijangkakan akan menghadapi kemelut berhubung isu tersebut.

Sehingga rencana ini ditulis, belum ada apa-apa pertuduhan dibuat terhadap Dr Asri. Sekiranya tiada pertuduhan dibuat seolah-olah tindakan mereka yang menyerbu dan menangkap seumpama 'baling batu sembunyi tangan'. Sekiranya dibuat pertuduhan JAIS dan kerajaan PR Selangor akan mendapat kecaman termasuk pimpinan UMNO yang akan menggunakan media mereka semaksima mungkin. Situasi ini benar-benar menjadikan kerajaan PR Selangor tersepit, lebih-lebih lagi Dr Hassan Ali sejak akhir-akhir ini sering ditanggap sebagai bermasalah. Dengan demikian, isu penangkapan Dr Asri ini merupakan saty lagi perangap UMNO.

Peranan yang dimainkan oleh pegawai kerajaan di negeri Selangor benar-benar berkesan. Golongan inilah yang menyalurkan maklumat tentang isu korban lembu di Bandar Tun Razak, membuat tindakan sendiri terhadap isu-isu yang berkaitan sensetiviti perkauman, mendesak dilakukan penilaian terhadap SELCAT dan yang terakhir bertindak untuk menangkap bekas Mufti Perlis. Setiap kali mereka bertindak akan bertambah lagi keretakan dalam PR Selangor, sehinggalah akhirnya hasrat Najib untuk merampas kembali Selangor akan tercapai. Bukankah kesemua ini satu parancangan yang teliti.

2 comments:

batunisan said...

ulasan yang menarik..
boleh tak diulas tentang kemelut pmbk antara tgna, ariffahmi dengan kickdefella dan husam..

gengkilangspeak said...

Rasenye Najib tak perlu masuk campur untuk merobohkan PR Selangor. Memang ikatan tu sudah rapuh. Ibarat retak menanti belah saja. Mane boleh ayam & itik tidor sereban.. Renung2 kan