Wednesday 19 November 2008

Bagaimana Kalau Dr Mahathir Sertai PAS?

Kritikan Dr Mahathir kepada Pak Lah beransur reda berikutan dengan persetujuan Pak Lah melepaskan jawatan Perdana Menteri dan Presiden UMNO menjelang Mac tahun depan. Bagaimanapun, Dr Mahathir terus mengkritik UMNO dan kadangkala bakal pengganti Pak Lah, Najib Tun Razak. Sudah beberapa kali beliau menyatakan bahawa UMNO sudah tidak lagi relevan disebabkan amalan politik wangnya dan kelemahan kepimpinannya. Malah beliau turut menyatakan bahawa kemungkinan UMNO akan kalah teruk dalam PRU ke 13 akan datang seperti tidak lagi dapat dielakkan.

Tindakan beliau yang terus mengkritik UMNO ini telah dibuat pelbagai tafsiran oleh pemerhati-pemerhati politik. Ada kalangan pemerhati-pemerhati politik melihat Dr Mahathir mahu melakukan 'come back' setelah melihat kelemahan UMNO yang begitu ketara, di samping menghadapi kemaraan Anwar Ibrahim. Terdapat juga pandangan yang melihat tindakan beliau sebagai 'silent campaign' untuk anaknya yang bertanding Ketua Pemuda UMNO. Demikianlah juga, terdapat pemerhati politik yang melihat beliau cuba mengimbangi ancaman terhadap proksinya Najib yang sedang menghadapi pelbagai isu berkaitan peribadinya.

Bagaimanapun, tidak juga harus ditolak bahawa kemungkinan beliau benar-benar telah hilang keyakinan dengan UMNO untuk terus menerajui negara. Dikatakan kekecewaan inilah yang telah diluahkan kepada seorang pimpinan veteran PAS dalam pertemuan tertutup antara mereka berdua. Dr Mahathir dikatakan telah meletakkan harapan yang tinggi kepada PAS sebagai alternatif kepada tonggak politik Melayu-Islam di negara ini. Sekiranya benarlah pengkhabaran ini, adakah Dr Mahathir akhirnya akan menyertai PAS? Dan sekiranya beliau menyertai PAS, bagaimanakah kesannya terhadap politik negara?

Keputusan politik Dr Mahathir sememangnya sukar diduga. Beliau kadangkala bertindak di luar perkiraan politik umum, sebaliknya lebih berpandukan perkiraan politiknya sendiri. Beliau pernah mengambil beberapa tindakan nekad sepanjang kareer politiknya. Malah semasa memerintah Malaysia, beliau telah mengambil beberapa tindakan berani berkaitan polisi pembangunan negara. Meskipun tindakan nekad dan berani beliau ada yang positif dan tidak kurang juga yang negatif, sekurang-kurangnya beliau tidak terkongkong dengan orang lain dalam membuat keputusannya.

Oleh sebab itu, keputusan Dr Mahathir untuk menyertai PAS bukanlah sesuatu yang mustahil. Betapa pula PAS dilihat umum sebagai sebuah parti politik berteraskan Islam dan turut memperjuangkan kepentingan Melayu. Sepanjang tiga dekad yang lalu, selepas penyingkiran daripada BN, PAS begitu konsisten dari segi pendirian dan pencapaiannya. Kesemua faktor-faktor menjadikan PAS sebagai pilihan yang terbaik bagi vateran politik seperti Dr Mahathir. PAS pula dilihat begitu terbuka untuk menerima sesiapa sahaja sebelum ini, justeru kemungkinan keputusan Dr Mahathir menyertai PAS tidak menimbulkan masalah dalam parti.

Kemungkinan ini akan menjadi lebih kencang sekiranya Mukhriz tidak mendapat tempat dalam pemilihan UMNO akan datang. Demikianlah juga, sekiranya Pak Lah atau kemnya terus menerajui kepimpinan UMNO, maka dorongan untuk bertindak sedemikian menjadi lebih kuat. Perhimpunan Agung UMNO Mac akan datang seperti 'menang jadi abu kalah jadi arang', yang mungkin lebih hebat daripada kesan pertembungan tahun 1987 dan 1998. Kesemua natijah ini dipercayai akan mempengaruhi Dr Mahathir untuk membuat satu lagi kejutan politik meskipun ketika usianya semakin lanjut.

Sekiranya Dr Mahathir mengambil keputusan seperti ini, kesannya terhadap politik tanahair adalah cukup signifikan. Keputusan Dr Mahathir untuk keluar daripada UMNO sekiranya diteliti telah memberi kesan besar kepada kerjaya politik Pak Lah sehingga hampir sampai ke penghujung. Demikian juga tindakan Dr Mahathir untuk mengkritik kerajaan Pak Lah turut memberi kesan kepada pencapaian BN dalam pilihanraya baru-baru ini. Oleh kerana itu, sekiranya beliau mengambil sikap menyertai PAS, kesannya terhadap politik tanahair juga tidak kurang hebatnya.

Paling tidak keputusan itu akan dirasai dalam Pakatan Rakyat (PR) sendiri yang kini 'berketuakan' Anwar Ibrahim. Kemungkinan berlaku satu episod persaingan baru antara Dr Mahathir dan Anwar dalam politik negara dan secara khususnya dalam PR. Dr Mahathir mungkin tidak sebegitu bebas bertindak sekiranya beliau menjadi ahli PAS kerana tertakluk kepada disiplin parti, tetapi beliau mempunyai pendengar yang tidak sekadar dari kalangan ahli PAS pada ketika itu. Beliau ada akses dengan beberapa institusi strategik di Putrajaya yang memungkinkan beliau bebas bersuara.

Beliau boleh bersuara sebagai seorang negarawan bukannya sebagai ahli PAS ketika itu. Keterikatannya dengan PAS sebagai ahli biasa akan menyebabkan beliau lebih mudah untuk melebarkan pengaruhnya dalam PAS dan PR. Sekiranya pengaruhnya semakin meluas, maka apakah natijahnya tidak akan bertembung semula dengan Anwar? Yang diperlukan oleh Dr Mahathir ialah platform dan pendengar yang berpengaruh dan beriwabawa. Kedua-dua platforrm dan pendengar yang berpengaruh dan berwibawa itu pada masa kini terdapat pada PAS. Maka tindakan nekad Dr Mahathir kali ini bukanlah sesuatu yang mustahil.

2 comments:

Antusabun said...

Dia hanya kritik benda yang dia juga buat. Macam ketam ajar anak jugak..kesian dia.

UMNO PARTI PENJARA said...

Takkan lah :-)

Selamat Tahun Baru :-)













(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com