Monday 24 March 2008

Menunggu Dr Mahathir Kembali

Tiga orang tokoh politik negara yang paling tidak disenangi oleh Dr Mahathir ialah Abdullah Badawi, Anwar Ibrahim dan Tengku Razaliegh. Tetapi di antara ketiga-tiga mereka, yang paling dimusuhi oleh Dr Mahathir pada hari ini ialah Pak Lah disebabkan beliau memegang kuasa dalam UMNO dan menerajui negara. Manakala Anwar pula jatuh di tempat kedua diikuti oleh Ku Li di tempat ketiga dalam senarai tokoh politik yang paling dimusuhi oleh Dr Mahathir. Khairy Jamaluddin pula adalah sebahagian daripada kemarahannya terhadap Pak Lah kerana sekiranya tiada Pak Lah, maka Khairy bagi Dr Mahathir adalah 'nothing'. Darjah kemarahan Dr Mahathir kepada Pak Lah (Khairy) begitu meluap-luap sehingga tumpuan politiknya lebih tertumpu kepadanya berbanding dengan Anwar dan Ku Li.

Namun ketiga-tiganya tetap musuh utama Dr Mahathir sehingga tidak mungkin ada jalan kerjasama dengan mereka. Memang ramai politikus mengharapkan kerjasama Dr Mahathir dengan Ku Li untuk berhadapan dengan Pak Lah sebagaimana pernah dicetuskan oleh Mahfuz Omar satu ketika dahulu. Sehingga hari ini Dr Mahathir tidak memberi sokongan kepada Ku Li untuk melawan Pak Lah melainkan sokongan terhadap cadangannya mengadakan Perhimpunan Agung Khas (luarbiasa) UMNO. Sekiranya Dr Mahathir menyenangi Ku Li, pasti telah lama Ku Li di bawa dalam kabinet semasa beliau menerajui negara. Sebaliknya Dr Mahathir hanya melantik orang rapat Ku Li seperti Dr Rais Yatim sebagai usaha untuk memencilkan politik Ku Li.

Hubungannya dengan Anwar pula ibarat kaca berderai yang sangat sukar dicantumkan semula. Sememangnya ada usaha-usaha untuk membina semula jambatan antara Dr Mahathir dan Anwar khususnya selepas tercetusnya pertelingkahan politik antara Dr Mahathir dengan Pak Lah termasuk oleh beberapa bloggers yang anti Pak Lah. Namun Dr Mahathir adalah seorang tokoh sangat sukar memaafkan orang yang baginya dianggap pengkhianat seperti Anwar. Bagi Anwar pula membina semula jambatan adalah tidak mungkin walaupun tidak mustahil, betapa pula Anwar telah mula merasai sedikit kejayaan daripada trek baru politik yang tidak berbau perkauman seperti yang diterokainya.

Oleh sebab itu, mengharapkan Dr Mahathir akan bekerjasama dengan Ku Li dan Anwar berhadapan dengan musuh nombor wahid politiknya Pak Lah adalah hampir tidak mungkin berlaku. Pilihan yang masih ada ialah Dr Mahathir menghadapi Pak Lah melalui proksinya yang masih tinggal dalam UMNO. Dalam UMNO, Dr Mahathir sememangnya mempunyai ramai penyokong-penyokong sama ada yang masih berkuasa ataupun yang telah 'expired'. Sanusi Junid dan Daim Zainuddin adalah antara tokoh-tokoh 'expired' yang menyokong Dr Mahathir, tetapi adalah silap jika ramai menganggap mereka tidak lagi berperanan. Kedua-dua mereka ini sebenarnya masih berperanan besar dalam percaturan politik UMNO hari ini.

Bagaimanapun peranan mereka terbatas disebabkan mereka tidak lagi berkuasa seperti dahulu. Satu-satunya harapan yang masih boleh diharapkan untuk menghadapi Pak Lah ialah Najib Tun Razak. Sehingga hari ini, Najiblah satu-satunya harapan yang masih tinggal bagi Dr Mahathir untuk menghadapi Pak Lah. Kekuatan akar-umbi politik Najib sebenarnya banyak dibantu oleh Dr Mahathir dan kuncu-kuncunya, kerana Najib bukanlah seorang tokoh politik sehebat bapanya. Think-Tank politik Najib selain daripada Razak Baginda, termasuk ada yang berkelulusan Cambridge dan murid Edward de Bono masih tidak dapat menandingi kehebatan Khairy. Yang mampu mereka lakukan hanyalah mengasah minda politik Najib dengan slogan-slogan politik 'Melayu Glokal' dan 'Mengangkasakan Bangsa'.

Kalaulah tiada sokongan dari belakang oleh Dr Mahathir dan kuncu-kuncunya, sudah lama politik Najib berkubur. Dr Mahathir sebenarnya sudah banyak kali kecewa dengan Najib disebabkan jiwa penakutnya sehingga beberapa kali bola tanggung yang dilambungkannya tidak dimanfaatkan sebaiknya oleh Najib. Contoh yang paling jelas ialah ketika Dr Mahathir berusaha untuk menjadi perwakilan UMNO bagi berhadapan dengan Pak Lah secara berdepan dalam Perhimpunan Agung UMNO tidak langsung mendapat sokongan kuat Najib. Demikian juga dengan pendedahan Dr Mahathir yang mahukan Pak Lah menjadi Perdana Menteri selama sepenggal langsung tidak diambil peluang oleh Najib.

Kekalahan besar UMNO dalam PRU ke 12 ini sekali lagi digunakan oleh Dr Mahathir untuk melambungkan bola tanggung untuk dimanfaatkan oleh Najib. Dr Mahathir telah menggunakan beberapa saluran termasuk anaknya sendiri Mukhriz untuk menjatuhkan Pak Lah. Malangnya sehingga hari ini 'ayam sabung' Dr Mahathir ini masih dengan gaya politik 'play safe'nya. Najib sebenarnya seorang politikus yang penakut bukan seperti Tun Razak bapanya. Meskipun ramai pemerhati politik menganggap beliau mengambil jalan politik 'play safe' seperti bapanya, tetapi Tun Razak telah bertindak keluar daripada mode politik seperti itu sebaik sahaja Perikatan mengalami kekalahan teruk pada tahun 1969.

Kekalahan UMNO dalam PRU ke 12 ini lebih teruk daripada tahun 1969, tetapi tanda-tanda Najib akan keluar daripada mode politik 'play safe'nya masih jauh kelihatan. Malah beliau terus-menerus memberikan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada Pak Lah. Betapa lagi kes perbicaraan pembunuhan Altantunya masih dalam separuh masa pertama. Menyedari hakikat tersebut, ayam sabung Dr Mahathir ini bukanlah daripada jenis ayam yang berani berlaga, sebaliknya ayam daging yang boleh diumpan untuk disembelih. Apa lagikah pilihan Dr Mahathir khususnya dalam memanfaatkan peluang keemasan pasca PRU ke 12 ini? Tidak ada pilihan lain melainkan beliau sendiri menyarung semula baju silatnya untuk masuk semula ke gelanggang sebagai guru silat yang kembali giat.

Tidak ramai pemerhati politik yang menjangkakan Dr Mahathir boleh kembali semula ke gelanggang politik. Kebanyakan mereka melihat Dr Mahathir hanya menghitung hari-hari terakhir usianya untuk menemui ALlah swt. Dulu Dr Mahathir pernah menyatakan selepas bersara beliau mahu menumpukan beribadat di masjid-masjid. Sehingga hari ini tidak diketahui masjid mana yang begitu kerap Dr Mahathir beriktikaf di dalamnya. Sebaliknya beliau terus mengatur strategi politik bagi menghadapi Pak Lah sehingga banyak masanya ditumpukan untuk itu. Dr Mahathir bukanlah seorang negarawan yang boleh dibandingkan dengan warga tua lain yang memanfaatkan hari-hari tua mereka sebagaimana lazim.

Semasa menyambut hari jadinya yang ke 70, seorang pemimpin politik pembangkang dengan nada gurauan pernah bertanya kepadanya sampai bila beliau akan menerajui negara. Beliau menjawab, sekiranya dibandingkan dengan umur orang tuanya yang meninggal dunia sewaktu usia lanjut 100 tahun, beliau ada 30 tahun lagi untuk berpolitik. Sekarang umur Dr Mahathir baru melepasi 82 tahun, bermakna beliau ada 18 tahun lagi. Kesihatan beliau khususnya selepas pembedahan yang kedua baru-baru ini semakin baik, dan jika dibandingkan dengan pembedahannya yang pertama beliau ada hampir 15 tahun untuk berada dalam tahap kesihatan seperti ini. Kecergasan Dr Mahathir pula lebih baik daripada Pak Lah yang kerap tertidur. Apakah kesemua ini tidak memungkinkannya untuk kembali? Hanya kematian yang boleh menghalang kemungkinan itu.

No comments: