Tuesday 30 June 2009

Rancangan Jahat UMNO ‘Makan Tuan’

Di dalam Sains Politik, konsep Kerajaan Perpaduan adalah merujuk kepada National Unity Government atau kadangkala disebut juga Unity Government. Konsep ini bermaksud kesemua parti politik dalam sesebuah negara bergabung membentuk sebuah kerajaan bersama bagi menghadapi situasi yang mendesak seumpama serangan musuh, bencana alam dan lain-lain. Dengan pengertian lain konsep Kerajaan Perpaduan itu berbeza daripada Kerajaan Campuran (Coalation Government).

Dalam sejarah politik moden, pembentukan sesebuah Kerajaan Perpaduan jarang-jarang sekali berlaku, berbeza dengan pembentukan Kerajaan Campuran. Dunia politik hari ini kerapkali menyaksikan pembentukan Kerajaan Campuran terutama di negara-negara yang mengamalkan perwakilan berasaskan peratusan undi. Negara Indonesia merupakan antara contoh negara yang kerapkali menyaksikan pembentukan Kerajaan Campuran mutakhir ini.

Gagasan Kerajaan Perpaduan yang dicetuskan oleh Tuan Guru Presiden PAS adalah merujuk kepada keterlibatan semua parti politik di Malaysia demi menghadapi situasi ekonomi global yang merudum. Dalam sebuah ucapannya di Parlimen, beliau menggagaskan perkara tersebut. Ketika gagasan ini dicetuskan UMNO sedang merancang peralihan kuasa daripada Abdullah Badawi kepada Najib Tun Razak. Peralihan kuasa ini seharusnya tidak berlaku ketika negara mula menghadapi kegawatan tersebut.

Kemelut politik dalam UMNO sepatutnya tidak mengheret negara dan rakyat untuk menerima apa-apa sahaja kehendak perwakilan UMNO termasuklah menukar taraju kepimpinan ketika negara dalam situasi tidak menentu. Betapa pula, bakal pengganti Abdullah Badawi adalah seorang yang kelihatan tidak bersih daripada pelbagai tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Dengan kesedaran itu, Tuan Guru Presiden menyarankkan supaya kepentingan negara dan rakyat diutamakan melalui gagasan Kerajaan Perpaduan.

Dengan gagasan tersebut peralihan teraju kepimpinan negara tidak seharusnya berlaku, sebaliknya semua parti politik sama ada dalam PR dan BN bersama-sama membentuk kerajaan demi menghadapi kemelesetan. Sekiranya UMNO tetap meneruskan hasrat mereka menukar Presiden, keputusan ini tidak akan menjejaskan kerajaan, kerana kerajaan didukung oleh semua parti-parti politik. Sekiranya kesemua ahli-ahli Perlimen UMNO tetap mahukan Najib Tun Razak,, Abdullah Badawi masih mendapat sokongan majority dalam Kerajaan Perpaduan tersebut.

Sikap UMNO yang ingin memaksakan hasrat mereka ke atas seluruh rakyat Malaysia ketika negara sedang menghadapi kegawatan jelas merupakan satu tindakan tidak patriotik. Kemelut dalaman UMNO tidak seharusnya dipikul oleh negara dan seluruh rakyat. UMNO seperti sebuah parti diktator untuk menentukan perjalanan politik negara secara unilateral. Maka, gagasan Tuan Guru Presiden memberikan satu alternative supaya masalah negara diselesaikan secara perundingan.

Bagaimanapun, ketika gagasan itu dicadangkan sebelum Perhimpunan Agung UMNO yang lalu, tiada seorangun pimpinan UMNO yang berminat, jauh sekali untuk mengatakan Presiden PAS seorang yang ikhlas. Tidak ada sokongan padu daripada pihak-pihak lain termasuklah Mufti Perak. Malah ketika itu, UMNO terus mempertahankan pencabulan hak rakyat dan hak parti-parti politik lain melalui rampasan kuasa di Perak.

Secara tiba-tiba isu Kerajaan Perpaduan ini dibangkitkan semula oleh media menjelang Muktamar PAS dan berterusan sehingga selepas muktamar. Bukan sekadar itu, konsep Kerajaan Perpaduan itu disempitkan ruang-lingkupnya kepada pembentukan Kerajaan Campuran antara PAS dan BN. Gagasan Tuan Guru Presiden PAS tiada kait-mengait dengan kerjasama dua hala seperti yang difahami oleh UMNO. Namun demikian perkara inilah yang digembar-gemburkan.

Tindakan UMNO dan media-media yang pro kepadanya tidak sukar dibaca. Berdasarkan latar belakang bermulanya isu gagasan Kerajaan Perpaduan, jelas sekali sambutan pimpinan UMNO terhadap gagasan tersebut adalah untuk memecahkan PR dan menghakis kepercayaan terhadap pimpinan PAS yang baru dipilih. Tidak dapat dinafikan, fitnah jahat UMNO itu sedikit sebanyak mengeruhkan hubungan baik dalam PR.

Bagaimanapun UMNO lupa bahawa para pimpinan PAS seperti Tuann Guru Mursyidul Am dan Tuan Guru Presiden adalah golongan ulama. Mereka bertindak tanpa ada sebarang kepentingan peribadi. Oleh sebab itu, mereka pada bila-bila masa boleh menarik balik pendirian mereka demi kepentingan perjuangan Islam dan menegakkan keadilan. Maka,, apabila Tuan Guru Mursyidul Am menarik balik kenyataannya dan Tuan Guru Presiden bertindak menghentikan cadangan beliau, fitnah jahat UMNO itu mulai tidak berkesan.

Seperti ‘biduk lalu kiambang bertaut’ persaudaraan Islam dalam PAS kembali bertaut dan hubungan dalam PR kembali pulih. Kini UMNO terus memainkan isu tersebut dengan sekali lagi cuba menyuburkan politik perkauman. Percakapan mereka tentang perkauman tersebut sekali lagi mencurigakan rakan-rakan mereka dalam BN. MCA mula mempersoalkan, bagaimana kalau mereka pula mengemukakan gagasan kesatuan Cina. Kini fitnah jahat UMNO itu telah ‘makan tuan’.

3 comments:

wansalman said...

Umno CELAKA ini sudah mula mengamalkan pengagihan bermacam-macam bantuan di tempat di mana akan di adakan pengundian kecil atas alasan perihatin,atas alasan membasmi kemiskinan dengan keadaan ekonomi masih belum pulih.Mula-mula bagi beg sekolah,pastu bagi pula bantuan kepada para nelayan.

Kenapa royalti minyak yang memang patut di beri tidak di salur ? Memang SIAL & CELAKA LAH UMNO.

Bagaimana kita membaca tentang kejahatan Israel,begitu lah Umno di Malaysia.Anggap mereka adalah ZIONIS MALAYSIA.

Wahai pengundi-pengundi sekelian jangan lah kamu berpaling lagi,teruslah mengundi Pas & Pkr.Buang lah Umno yang berupa racun dalam hati kamu.Ambil lah apa yang mereka beri sebab itu bukan nya HARTA MAK BAPAK MEREKA tapi milik rakyat,TAPI MASA MENGUNDI UNDI LAH PAS.

wansalman said...

TPM: Isu Teoh dipolitik untuk alih perhatian rakyat
Jul 19, 09 5:11pm
Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata kematian Teoh Beng Hock - setiausaha politik anggota exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - telah dipolitikkan oleh pihak pembangkang untuk mengalihkan perhatian orang ramai daripada isu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas wakil rakyat mereka.

Timbalan Perdana Menteri berkata isu kematian itu dipolitikkan semasa SPRM sedang menyiasat ADUN Pakatan Rakyat berhubung dengan penyalahgunaan peruntukan kerajaan negeri yang diagihkan kepada wakil rakyat.


"Penting bagi kita mengatur langkah dan strategi yang perlu dibuat apabila pakatan pembangkang tidak mempunyai ikatan yang jitu. Oleh itu, anggota BN perlu mengambil peluang itu bagi meningkatkan keyakinan rakyat kepada BN," katanya.

Mayat Teo, 30, ditemui di koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam pada kira-kira 1.30 tengah hari Khamis lalu. Beliau merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri baru-baru ini.

Oleh itu, kelemahan-kelemahan ini perlu diatasi untuk memulihkan kembali imej BN, katanya.

Muhyiddin berkata selain daripada isu politik, Kerajaan BN juga menghadapi beberapa cabaran seperti ekonomi dan pendidikan yang turut dipolitikkan terutamanya soal pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris yang akan dimansuhkan pada 2012.

"Keputusan kerajaan mansuhkan PPSMI ...banyak politik yang sedang berlaku, ramai yang setuju tetapi ada yang tidak setuju. Keputusan kita adalah jelas, kita buat (keputusan) atas kajian yang dijalankan sekian lama," katanya.

Dalam kajian itu, katanya, jelas pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu tidak meningkatkan penguasaan pelajar di dalam Bahasa Inggeris, katanya.


Berita Terkini dalam SMS
Maxis users
- Taip SMS "BUY MKINIM" dan hantar ke "26000" (caj bulanan RM 5.00)
- Taip "BUY WMKINIM" dan hantar ke "26000" (caj mingguan RM 1.50)
Umobile users
- Taip "ON NW MKINIBM" dan hantar ke "28118" (caj bulanan RM 5.00)

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sial punya Umno,sama jer saper yang ganti same jer kata-kata mereka.Dari penjilat jubor hinggalah kepada polis,Sprm,Spm.

Dengan muka babi nya dia kata Pkr nak alihkan perhatian tentang siasatn Sprm ke atas orang atasan Pkr,babi Sprm ni..Kau siasat lah bekas menteri janggut Selangor yang rumah dia berjuta2 tu.Muka macam orang dari keluarga baik-baik tapi mencuri duit jugak.

Rumah Nik Aziz adakah macam rumah engkau.Nama pun Muhyidin..tak commercial langsung,ntah apa kepandai kau aku pun tak tahu.Kau sekolah sampai pun orang tak tahu,macamana kau boleh jadi menteri pelajaran sedangkan kau sekolah pun setakat sekolah biase jer.Semua pemimpin Umno berkata mereka menjaga kepentingan orang melayu.

Kalao betul kau kesian pada orang melayu kau tak ugut mereka di Manik Urai,sekarang kau buat lah jembatan kat situ,yang banyak guna kan jembatan tu nanti orang Melayu,memang itu kewjipan kau sebab kau yang memerintah,kau yang pegang duit.Ketika pemimpin2 yang sedemikian bercakap begitu muka mereka macam MUKA BABI.

Bila kau semua hilang kuasa nanti kau patut masuk dan duduk & makan sekandang dengan BABI.Itu lah sebaik-baik tempat untuk orang yang suka bermuka-muka.

Kepada pengundi-pengundi yang mengundi Umno di Manik Urai,maruah kau semua kat mana ?
Ceramah,belajar & sembahyang kau orang semua tentu pernah berimamkan NIk Aziz,tiba-tiba kau undi Umno.Murah sungguh maruah kau.Kau nak kebendaan kau akan dapat benda berupa gula-gula pemberian Umno sebagai upah tapi maruah kau ada di bawah tapak kaki pemimpin Umno macam Najib Ponggolia & Muhyidin muka gemok tu.

Pandang lah muka Nik Aziz & pandanglah muka pemimpin2 Umno yang lain & kau bezakan lah.

Rupa-rupa nya kau masih suka nak gambar dacing tu.

Sedih nyaaaa.....

BRILLIANT EDUCATION said...

Salam kenal