Monday, 15 September 2008

Giliran Anwar Menunjukkan Kesetiaan

Sebelum ini kami pernah menyatakan, setelah Pak Lah gagal mendapatkan sokongan padu daripada PAS bagi memperkukuhkan kedudukannya dalam percaturan tiga penjuru politik negara, beliau dijangkakan akan beralih pula kepada Anwar Ibrahim. Apa yang dijangkakan itu semakin memperlihatkan kebenarannya setelah melihat senario politik pasca 16 September 2008. Seperti wujud faktor pendorong bagi kedua-dua belah pihak Pak Lah dan Anwar untuk bertemu bagi mencapai kesepakatan 'win-win' antara kedua-dua mereka. Kesemuanya akan terjawab setidak-tidaknya sebelum bermulanya mesyuarat bahagian-bahagian UMNO yang bulan Oktober nanti.

Sebelum ini, sewaktu menghadapi persaingan tiga penjuru antara Pak Lah, Dr Mahathir dan Anwar, Pak Lah cuba mendapatkan sokongan PAS. Demi menarik sokongan PAS itu Pak Lah menggunakan isu survival Islam dan Melayu pasca Pilihanraya Umum bulan Mac yang lalu. Pak Lah memberikan berbagai tawaran kepada PAS yang sememangnya berjuang untuk survival politik Islam dan dalam konteks negara ini tidak dapat dipisahkan dengan politik Melayu. Sekiranya PAS boleh memberi sokongan paling tidak menyertai BN, sudah pasti Pak Lah mempunyai kekuatan untuk menghadapi Anwar dan yang lebih penting seteru utamanya Dr Mahathir. Tawaran yang diberikan kepada PAS sangat menarik.

Bagaimanapun, PAS tetap setia dengan PR khususnya Anwar meskipun apa yang ditawarkan oleh Pak Lah lebih menguntungkan. Pimpinan tertinggi PAS yang membuat keputusan secara kolektif mendengar tawaran UMNO dan menguji kesungguhan Pak Lah dengan mengemukakan beberapa tuntutan. Pak Lah menyahut dengan menunaikan dahulu dua tuntutan tersebut iaitu mengembalikan semula hak penerbitan Harakah dan hak royalti Petroleum di Terengganu. Bagaimanapun, PAS tidak menyertai BN sebaliknya memberi komitmen akan menyokong tindakan-tindakan Pak Lah yang akan memperkukuhkan kedudukan Islam dan Melayu. Sebaliknya PAS terus setia dengan PR dan menunggu seterusnya perubahan Pak Lah.

Setelah gagal mendapatkan sokongan PAS, maka kedudukan politik Pak Lah terus tidak stabil. Ketika Pak Lah melihat saingannya Najib semakin dikehendaki, maka Pak Lah menyediakan pelan peralihan kuasa yang akan berlangsung pada 2010. Sebagaimana biasa Najib sentiasa 'akur' dengan Pak Lah, sedangkan mentornya Dr Mahathir melihatnya sebagai satu perangkap. Dr Mahathir mengambil langkah yang lebih drastik dengan mengisytiharkan keluar dari UMNO sebagai usaha memberi tekanan yang lebih kepada Pak Lah. Namun demikian langkah politikus vateran itu tersilap kerana dengan keluar dari UMNO, seteru politiknya Pak Lah akan menjadi lebih stabil.

Buat seketika tanpa desakan Dr Mahathir yang berada di luar UMNO, Pak Lah lebih tenang dalam menumpukan perhatian politiknya untuk menghadapi Anwar. Ketika itu Anwar sudah mula mensasarkan 16 September sebagai tarikh untuk beliau mengambil alih teraju kerajaan. Usaha Anwar ini bukan sesuatu yang mustahil, namun Pak Lah lebih merasa tenang berbanding serangan Dr Mahathir terhadapnya. Dengan pendirian Najib serta teamnya menunjukkan 'setia', Pak Lah tidak begitu merasa tergugat dengan cabaran Anwar kerana jumlah majoriti yang diperolehi adalah cukup untuk membentuk sebuah kerajaan yang stabil. Pak Lah juga yakin jentera kerajaan yang diterajui BN tidak mungkin memberikan laluan mudah kepada Anwar.

Namun begitu menjelang bulan Oktober yang getir baginya, musuh-musuhnya dalam selimut telah mula menunjukkan pengkhianatan. Bermula dengan Muhyiddin yang mengadakan muqabalah secara sulit dengan Dr Mahathir dalam usaha untuk membawanya semula kepada UMNO, sehinggalah kepada Najib sendiri yang menyarankan isu peralihan kuasa diserahkan kepada akar-umbi UMNO. Cadangan Najib ini yang kemudian disokong oleh Ali Rustam dan sepupunya Hishamuddin Hussien merupakan satu tindakan tikam dari belakang. Dengan erti kata lain, Najib tidak lagi berpegang kepada pelan peralihan kuasa 2010, sebaliknya meminta supaya mesyuarat bahagian-bahagian UMNO yang menentukannya.

Pak Lah sekarang benar-benar tersepit dengan pengkhianat musuh-musuh dalam selimut UMNO. Sekiranya Dr Mahathir akan menyertai semula UMNO, dan beliau berkempen ke seluruh bahagian, tidak mustahil nyawa politik Pak Lah akan tercabut lebih awal sebelum 2010. Tidak diketahui siapa proksi Dr Mahathir kali ini, kemungkinan beliau berjaya menjadi broker politik yang baik untuk menyatukan Najib dan Muhyiddin. Sekiranya Najib dan Muhyiddin bergabung, boleh dikatakan pegangan akar-umbi mereka lebih dominan dan amat mudah bagi mereka setidak-tidaknya mempercepatkan peralihan kuasa pada Disember ini. Bila Najib naik, bermakna Dr Mahathir kembali 'berkuasa'.

Manakala bagi Anwar pula, bukan mudah baginya untuk menumbangkan kerajaan yang ada sekarang. Mereka yang berada dalam BN sekarang sememangnya tidak puashati dengan Pak Lah yang dianggap lemah menerajui negara. Memang ada sebahagian ahli-ahli parlimen yang tidak puashati ini sanggup memberi komitmen untuk menyertai Anwar sekiranya Anwar berjaya menerajui negara. Pengikut-pengikut setia Anwar dalam UMNO sememangnya masih ramai termasuklah Zahid Hamidi, Saifuddin Abdullah dan tidak mustahil juga Shabery Chik dan Dr Fuad Zarkasyi. Oleh sebab itu cita-cita Anwar untuk menerajui kerajaan bukanlah mustahil tetapi sukar untuk dicapai.

Bagaimanapun ahli-ahli MP BN dan UMNO ini juga terpaksa tunggu dan lihat siapakah yang akan jadi dominan; Pak Lah, Anwar atau Dr Mahathir. Sekiranya Pak Lah menunjukkan tanda-tanda menjadi dominan kemungkinan mereka tidak akan berubah fikiran untuk menyeberang. Demikianlah juga sekiranya Anwar yang menunjukkan tanda-tanda menjadi dominan maka mereka kemungkinan akan menyeberang. Tetapi bagaimana pula kalau Dr Mahathir yang menjadi dominan? Kemungkinan besar ada kalangan mereka yang kekal dalam BN dan kemungkinan ada yang akan menyeberang. Setiap ahli parlimen BN sedang memerhatikan senario ini sebagai mengambil jalan yang selamat kepada kerjaya politik mereka.

Percaturan politik Dr Mahathir tidak boleh diketepikan. Siapakah yang bertanggungjawab mencetuskan isu-isu perkauman melalui seorang Ketua Bahagian yang tidak pernah dikenali sebelum ini, iaitu Ahmad Ismail? Siapa yang mengarahkan penahanan ISA seumpama Operasi Lalang II baru-baru ini? Siapakah yang merancang kes liwat Saiful yang menggemparkan negara buat seketika? Agak sukar untuk meletakkan kesemua ini ke atas Pak Lah, sebaliknya kemungkinan ada pihak lain yang masih berpengaruh ke atas jentera-jentera kerajaan melakukan perancangan ini. Kalau benar kesemua ini bukan dari Pak Lah, maka kedudukan politik Anwar begitu terancam.

Anwar mungkin tidak begitu sukar menghadapi Pak Lah kerana atas keterbukaan Pak Lah Anwar dibebaskan dari penjara. Dengan kelembutan Pak Lah, Anwar masih bebas meskipun sedang disabitkan dengan satu lagi kes liwat. Sekiranya perkara ini berlaku di zaman Dr Mahathir, kemungkinan Anwar tidak akan bebas lagi berceramah malah bertanding dalam pilihanraya baru-baru ini. Oleh sebab itu, halangan sebenar jalan untuk Anwar menuju ke puncak ialah datang dari Dr Mahathir dan proksi-proksinya. Kebelakangan ini, golongan inilah yang telah menimbulkan seribu satu masalah besar kepada Anwar sehingga Anwar hampir-hampir tewas untuk kali kedua.

Pasca 16 September ini sehingga Disember benar-benar merupakan tahap kritikal kepada Pak Lah dan Anwar. Apabila Anwar ingin bersemuka dengan Pak Lah bagi membincangkan masa depan politik negara, seolah-olah menunjukkan kemungkinan ada satu usaha baru untuk berkompromi antara kedua-duanya. Pak Lah menghadapi masalah besar dalam UMNO dan begitu mengharapkan ada satu tangan yang boleh menyokongnya. Anwar pula menghadapi serangan yang bertali arus daripada mereka yang menguasai jentera kerajaan, dan mengharapkan ada satu kuasa yang boleh melindunginya. Kesemua ini akan menjadi faktor-faktor pendorong untuk mereka bermuqabalah.

Tawaran Pak Lah kepada Anwar untuk bermuqabalah bukanlah baru tetapi telah wujud sebaik sahaja Anwar dibebaskan daripada penjara. Tetapi sebagai anak jantan, Anwar tidak mahu berdiri atas naungan dan mentor politik orang lain. Anwar ingin membuktikan bahawa beliau boleh naik semula dengan daya usahanya sendiri. Kini terbukti bahawa Anwar semakin menuju ke puncak walaupun belum lagi berada di atas persadanya. Akan tetapi Anwar boleh jatuh semula bila-bila masa sebagaimana beliau jatuh pada tahun 1998 walaupun hanya satu langkah sahaja lagi akan sampai ke puncak. Oleh sebab itu, keadaan getir hari ini boleh mendorong Anwar untuk bermuqabalah semula dengan Pak Lah dan Khairy menantunya.

Sekiranya pelan muqabalah ini berlaku, maka adakah sekali lagi PAS yang akan ditimpa kesan politik ini. PAS sememangnya setia dengan mana-mana pihak yang telah berjanji setia dengannya. Pihak-pihak lainlah yang telah mengkhianati PAS, bermula dengan UMNO sendiri, kemudian Semangat 46 dan kini mungkin PKR. Benarkah Anwar akan mengajak PAS turut bersemuka dengan Pak Lah sedangkan sebelum ini segala perancangan yang diatur, pimpinan tertinggi PAS tidak diajak berunding. PAS terpinga-pinga ketika Anwar mencanangkan cadangan penubuhan kerajaan baru. Dalam keadaan sekarang mungkinkah Anwar akan terus setia dengan PAS atau mungkin Anwar akan memberikan satu lagi pengalaman pahit kepada PAS?

2 comments:

REFORMASI said...

apa la yang hang pa dok mengarut ni... kalau tak tahu lebih baik diam daripada bercakap...nanti kang banyak cakap, tersalah cakap, jadi bahan tawa masyarakat...hahaha...

Mustahil DSAI akan bekerja sama dengan Anwar. Aku bukan nyer tak tahu dengan situasi politik sekarang... pun banyak dengar teori2 orang yang cakap DSAI ni berpakat dengan pak lah..

Jangan pecaya benda2 karut ni..
Benda tu tak mungkin berlaku...Pak lah bebaskan Anwar bukan sebab dia sebenar2nya iklas..tapi bagi percaturan politik aku dier ada muslihat tersebdiri:

1) nak pengaruh anwar berpihak kepada dia.

2) Nak tunjukkan dia kononnya, pemimpin yang benar2 Mr. Clean.

3) Nak bersihkan kredibiliti kehakiman yang selama ini dicemari oleh, perlakuan2 korupsi daripada puak2 diaorang jugak.

4) dan banyak lagi yang malas aku nak berhujjahhh!!!!

Jadi tindakan Orang tua yang nama Dolah ni sebenarnya satu tindakan populis yang kononnya boleh memperkuatkan kedudukannya...

TAMAT...hhahaha

方大同Khalil said...

That's actually really cool!!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色