Wednesday 3 November 2010

IPS Ramal PAS sehingga 55 % Menang di Galas

Berdasarkan laporan lengkap kajian yang telah dilakukan oleh ILHAM Centre dari 29 - 31 Oktober baru-baru ini dan setelah melakukan analisis ringkas terhadap dapatan itu, saya berpandangan PAS ada harapan untuk menang dengan peratusan 55% berbanding BN 45%. Walaupun laporan yang dikeluarkan oleh ILHAM Centre di Harakahdaily dan Malaysian Insider menyatakan BN mendahului tipis, tetapi sekiranya merujuk kepada penilaian terhadap dapatan (frekuensi) kesemua (enambelas) soalan menunjukkan PAS sedang mendahului. Berikut adalah penilaian saya terhadap perkara-perkara yang dikemukakan.

a. Calon PAS mempunyai sedikit kelebihan dari segi personaliti dan dikenali oleh para pengundi. Usaha untuk mempopularkan calon perlu dilakukan lagi. Saya melihat Kerajaan Negeri Kelantan perlu menjanjikan satu jawatan khusus kepada beliau, malah mungkin ke jawatan EXCO bagi tugas-tugas khas (pembangunan kawasan-kawasan pedalaman). Kewujudan satu potfolio Exco berkaitan kawasan-kawasan mundur seperti ini dirasakan amat perlu memandangkan setelah sekian lama di bawah wakil rakyat BN, kawasan ini jauh tertinggal. Dengan adanya potfolio khusus seperti ini menunjukkan kerajaan Kelantan benar-benar serius untuk membangunkan kawasan-kawasan seumpamanya.

b. Berdasarkan soalan B2, dapat dilihat bahawa tidak kurang 14% ahli UMNO sendiri tidak akan mengundi mengikut ketaksuban parti, dengan erti kata yang lain mereka masih terbuka untuk dipengaruhi. Faktor isu-isu semasa dan faktor janji-janji yang meyakinkan di saat-saat akhir masih boleh mempengaruhi pengundi terutamanya pengundi-pengundi atas pagar.

c. Berdasarkan soalan B3 dan B4, sebahagian ahli UMNO dan penyokong BN tidak berpuashati dengan peruntukan jentera pilihanraya UMNO yang tidak turun sampai ke akar umbi. Isu ini jika dijadikan peluru bagi perang saraf PAS boleh membantu sedikit pertambahan undi.

d. Berhubung dengan persoalan B11 dan B12, isu yang boleh berpihak kepada PAS ialah isu 1 Malaysia dan isu royalti. Isu 1 Malaysia ini boleh dimainkan di kedua-dua pihak pengundi Melayu (iaitu 1 Malaysia mengancam survival Melayu) dan Cina (Muhyiddin kata Melayu no 1, Malaysia no 2). Manakala isu yang PAS defensif ialah isu tanah dan isu infrasturuktur. Isu ini hanya mampu ditangani di peringkat Kerajaan Negeri termasuk seperti yang saya cadangkan sebelum ini supaya Kerajaan Negeri mewujudkan potfolio Jawatankuasa (Exco) khusus untuk kawasan-kawasan terpinggir seperti di Galas ini.

e. Bagi soalan B13 dan B14, walaupun pengundi Galas banyak menerima maklumat daripada TV dan Media utama, tetapi darjah keberkesanannya ke atas pengundi Galas tidaklah begitu tinggi. Ziarah rumah ke rumah dilihat memberi kesan yang lebih tinggi kepada pengundi, begitu juga dengan risalah-risalah yang meyakinkan dan juga menggunakan pengaruh saudara-mara pengundi.

f. Bagi soalan B15, menunjukkan masih ramai pengundi yang belum membuat keputusan dan menunggu saat-saat akhir untuk membuat keputusan.

g. Soalan B16 yang paling menarik dan menjadi hujah saya mengapa PAS ada harapan untuk menang. Peratus yang hendak mengundi UMNO hanya 31.3% sedangkan jumlah responden dari kalangan ahli ialah UMNO 45 %. Angka ini menunjukkan di kalangan ahli UMNO sendiri tidak akan mengundi UMNO (seperti ada sesuatu yang mereka tidak puas hati). Manakala peratus responden yang akan mengundi PAS ialah 27% sedangkan responden di kalangan ahli PAS hanya 15 %. Angka ini menunjukkan PAS boleh memperolehi undi tidak kurang dari 12% dari kalangan bukan ahlinya. Trend negatif pada UMNO dan positif pada PAS ini merupakan satu petunjuk yang penting bahawa PAS ada harapan yang lebih baik untuk menang. Bagaimanapun, seperti yang dilaporkan oleh ILHAM Centre lebih kurang 41 % lagi belum membuat keputusan. Pada pandangan saya sebahagian besar responden yang tidak memberi maklumbalas dan berkata tidak pasti ini adalah golongan yang memilih jalan selamat (playsafe) sebagaimana yang lazim berlaku kepada survey persepsi politik, sebahagian besar mereka mungkin kakitangan kerajaan (15.2 % dari keseluruhan responden) dan petani/penternak/peneroka (29.7% dari keseluruhan responden). Logik yang boleh diterima, mereka yang menyembunyikan pendirian politik seperti ini biasanya kerana mahu mengundi pembangkang. Bagi mereka yang mahu mengundi BN/UMNO, sindrom 'playsafe' ini tidak wujud. Jika begitu kedudukannya saya berpandangan PAS berpeluang cerah sekiranya mood ini berkekalan atau lebih meningkat di saat-saat akhir.


Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Institut Kajian Polisi (IPS)
Dewan Pemuda PAS Pusat

1 comment:

Unknown said...

Tuan, analisis dapatan oleh IPS adalah sedikit tersasar kerana dalam laporan penemuan ILHAM Centre, mereka hanya menemui responden di kalangan kaum Melayu dan kaum Cina sahaja. Responden di kalangan kaum Orang Asal tidak berjaya ditemui.