Sunday 28 March 2010

PKR Mungkin Kalah di Hulu Selangor

Kawasan parlimen Hulu Selangor sebenarnya adalah kubu BN dan UMNO yang paling kuat di negeri Selangor. Sejarah penguasaan BN ke atas kawasan ini tercacat sedikit dengan kemenangan tipis almarhum Dr Zainal Abidin Ahmad dalam PRU ke 12 yang lalu. Walaupun Dr Zainal menang di parlimen, tetapi ketiga-tiga kawasan DUN dimenangi oleh BN. Daripada ketiga kawasan DUN itu UMNO memenangi dua daripadanya iaitu di Hulu Bernam dengan majoriti 3459 dan Batang Kali dengan majoriti 2179. Manakala MCA menang tipis di kawasan DUN Kuala Kubu Baharu dengan majoriti 448.

Sekiranya dijumlahkan keseluruhan majoriti kemenangan UMNO dan MCA di kawasan-kawasan DUN ini, seperti tidak masuk akal Dr Zainal akan menang di kawasan parlimen Hulu Selangor. Jelas sekali kemenangan Dr Zainal ini disebabkan oleh undi protes para pengundi Melayu yang telah memilih BN di peringkat DUN tetapi tidak memilih BN di peringkat parlimen. Kawasan DUN Hulu Bernam adalah kawasan yang paling ramai pengundi Melayu dan di sini terletaknya gugusan FELDA Gedangsa dan FELDA Seoharto. Dengan sebab itu tidaklah menghairankan bila calon UMNO, Datuk Idris, menang dengan agak selesa di sini.

Selain daripada kawasan DUN yang diwakili Dr Khir Toyo, kawasan DUN Hulu Bernam adalah majoriti yang tertinggi diperolehi oleh UMNO dan BN di negeri Selangor. Bagaimanapun ramai pengundi Melayu di kawasan ini telah berpaling mengundi Dr Zainal di peringkat parlimen. Semasa persempadanan semula kawasan pilihanraya 2003, UMNO kawasan Hulu Selangor telah menuntut dikembalikan kawasan itu kepada UMNO pada PRU ke 11 2004. Tuntutan UMNO kawasan bagaimanapun telah tidak dipenuhi, tetapi dijanjikan mereka akan mendapatnya semula dalam PRU ke 12 2008.

Dalam PRU ke 12 pula, janji itu tidak ditepati menyebabkan UMNO kawasan telah berkonspirasi untuk membuat undi protes terhadap calon MIC. Dengan undi protes tersebut, mereka mengharapkan calon MIC akan kalah dan dengan sendirinya kawasan itu akan diberikan kepada UMNO. Modus operandi undi protes yang dilakukan di Hulu Bernam ini hampir sama dengan kawasan jiran sempadan mereka di kawasan DUN Behrang Perak. Di kawasan DUN Behrang ini, para pengundi Melayu membuat undi protes tehadap calon MIC sehingga memenangkan Jamaluddin dari PKR.

Oleh sebab itu, tanpa undi protes ini amatlah sukar untuk PKR yang diwakili oleh Dr Zainal ketika itu untuk menang di kawasan parlimen Hulu Selangor. Dalam PRU ke 11 2004, calon pembangkang bagi kawasan itu ialah Dato' Ismail Kamus. Beliau bukanlah orang asing bagi para pengundi kawasan itu, sebaliknya mempunyai ramai saudara-mara dan sahabat-handai terutamanya di kawasan DUN Hulu Bernam. Dengan pengertian lain beliau adalah calon anak tempatan. Akan tetapi, disebabkan tiada undi protes pada ketika itu, Dato' Ismail Kamus kalah teruk pada PRU tersebut.

Mentaliti pengundi Melayu di kawasan parlimen ini tidak jauh berubah berbanding dengan pengundi-pengundi Melayu yang lebih celik politik di kawasan yang berhampiran Lembah Klang. Bagi mereka calon tidaklah begitu penting, sebaliknya sekiranya calon itu daripada UMNO atau BN pasti mereka akan menyokongnya. Sehinggalah PRU ke 12 2008 yang lalu, apabila adanya konspirasi membuat undi protes oleh UMNO Kawasan Hulu Selangor, barulah mereka beralih sementara untuk mengundi pembangkang. Jika tidak kemungkinan Dr Zainal juga akan menerima nasib yang sama seperti Dato' Ismail Kamus.

Menjelang PRK kawasan Hulu Selangor yang akan datang, UMNO kelihatan menuntut semula kawasan parlimen itu. Sekiranya tuntutan itu tidak dilayan, berkemungkinan undi protes akan dilangsungkan sekali lagi. Bagaimanapun tidak sukar lagi bagi pimpinan tertinggi UMNO untuk melayan pimpinan UMNO kawasan ini. Mulut mereka boleh ditutup dengan pelbagai pujukan dan tawaran yang akan melunakkan hati mereka. Para pengundi Melayu yang membuat undi protes tempohari akan mudah kembali mengundi MIC jika pimpinan UMNO kawasan boleh dilunakkan kembali. Maka undi protes mungkin tiada lagi.

2 comments:

VanillA said...

blog yang bagus sebab menyokong kerajaan Malaysia. dan juga mungkin membuka mata penyokong2 pembangkang.
tahniah!

yanz said...

Kite monitor ape pkembangan seterusnya... Ape2 pun hidup kene teruskan.