Friday 7 November 2008

Khairy Layu Sebelum Berkembang

Khairy Jamaluddin atau KJ tidaklah begitu dikenali sebelum ini, sehinggalah hubungan persemendaannya dengan Pak Lah melalui perkahwinan dengan anak perempuannya telah meluncurkan dirinya ke persada politik tanah air. Malaysia bukanlah baru mempunyai seorang lepasan Oxford, tetapi telah beratus atau mungkin beribu yang telah graduate daripada universiti tersebut. Status graduan Oxford tidak sedikitpun membantu KJ naik dalam politik UMNO, kerana kejayaan naik dalam UMNO lebih banyak bergantung kepada politik mentor dan politik wang.

Ketika KJ baru mula berjinak dengan politik di pejabat Pak Lah dan mendiami sebuah kondomonium berhampiran Bangsar, tiada siapapun mengenalinya. Beliau cuba menyelitkan dirinya dalam kelompok yang mendapat pengaruh daripada mahasiswa terutama ketika reformisi sedang memuncak pada tahun 1999. Namun begitu tiada seorangpun pemimpin mahasiswa yang berminat untuk bernaungkan kepada KJ. Hanya seorang mereka yang terlibat dengan mahasiswa yang berjaya dipengaruhinya pada ketika itu, iaitu Stephen Doss yang pada ketika itu cenderung kepada Anwar Ibrahim.

Stephen Doss itu sebenarnya bukanlah mahasiswa tetapi pelajar ijazah Sarjana yang ada hubungan dengan Ezam Mohd Noor, tetapi kemudiannya berpaling tadah mengampu KJ. Selain daripada beliau, mahasiswa ketika itu tidaklah dapat dipengaruhi oleh KJ, walaupun KJ berjaya mengemukakan satu badan perunding antara mahasiswa dan kerajaan yang dinamakan MPPK. Kejayaan menasihati Pak Lah menubuhkan MPPK itu tidak cukup untuk menaikkan namanya dalam politik apa lagi dalam politik UMNO yang penuh dengan dengki khianat dan politik kotor.

Bintang KJ dalam politik hanya cerah selepas perkahwinannya dengan Nori, anak Pak Lah. Tidak diketahui sejauh mana cintanya pada Nori, adakah lebih tinggi daripada cintakan jawatan dalam UMNO atau lebih kurang. Perkahwinan inilah yang telah menyebabkan beliau mulai naik dalam UMNO dan mula mendapat kepercayaan tidak berbelah bahagi Pak Lah. Kesempatan ini telah digunakan sebaik mungkin oleh KJ untuk menempatkan rakan-rakannya di tempat-tempat yang strategik dalam politik UMNO seperti tingkat empat dan akhbar.

Kelicikan politik KJ yang paling terserlah ialah apabila beliau selalu dilihat sebagai orang yang bertanggungjawab membebaskan Anwar Ibrahim dan kemudiannya menawarkan kemudahan kepada Anwar dari segi urusan imegresen semasa beliau berubat di Jerman. Beliau juga dilihat selalu berdamping dengan Pak Lah dengan lagak seorang penasihat terutama ketika Pilihanraya 2004 yang lalu. Kejayaan besar BN dalam pilihanraya itu secara tidak langsung dilihat sebagai kejayaan besar Pak Lah dan KJ. Dengan kejayaan itu beliau telah berjaya meluaskan pengaruhnya dengan lebih baik.

Dalam UMNO beliau mula naik dengan mendadak, dan mula memegang jawatan Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dalam usianya yang begitu muda. Ketua Pemuda yang selalunya dilihat lemah oleh parti pembangkang, kelihatan menjadi boneka sewaktu KJ menjadi naibnya. Pergerakan Pemuda UMNO dilihat berketuakan KJ, manakalah Hishamuddin Tun Hussien lebih dilihat sebagai sedang dalam transisi untuk melepaskan jawatannya. KJ cuba mencantas sesiapa sahaja yang cuba menghampiran takhta itu sepertimana apa yang pernah dialami oleh Dr Khir Toyo.

Bagaimanapun bintang politik KJ tidak bersinar untuk selamanya. Kekalahan BN dalam pilihanraya baru-baru ini telah menyebabkan kemalapan. Serangan Dr Mahathir selepas pilihanraya tersebut yang ditujukan langsung kepada Pak Lah akhirnya telah memaksa Pak Lah untuk meletak jawatan lebih awal. Keputusan itu secara tidak langsung telah menjejaskan peluang KJ. Seperti yang dijangka KJ hanya kuat kerana adanya Pak Lah, walaupun Pak Lah seorang yang lemah. KJ kuat bukan kerana batang tubuh Pak Lah, tetapi jawatan Pak Lah. Walaupun Pak Lah masih selepas jawatannya hilang, KJ tetap akan layu bersama dengan impiannya dalam UMNO.

No comments: