Sunday 31 August 2008

Sehingga Sumpahpun Tidak Lagi Dipercayai

Keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh sememangnya diduga, tetapi pertambahan majoriti yang diperolehi oleh Anwar Ibrahim bukanlah sesuatu yang biasa. Secara keseluruhannya keputusan pilihanraya ini menandakan rakyat sudah tidak lagi mempercayai apa sahaja sumber yang datang daripada pihak berkuasa. Rakyat Malaysia sudah menjadi seperti rakyat negeri Kelantan yang tidak mempercayai apa sahaja pengkhabaran yang dibawa dari saluran pihak berkuasa melalui media massa. Perkara ini sebenarnya telah ditunjukkan pada Pilihanraya Umum yang lalu lagi, sehingga rakyat mula beralih kepada media-media alternatif seperti internet dan blogger.

Sepasukan pengkaji dari Universiti Malaya telah membuat kajian tentang trend penerimaan pengundi terhadap pengkhabatan yang dibuat oleh media-media perdana. Keputusannya lebih 40% daripada pengundi telah beralih kepada pengkhabaran maya yang lebih diyakini kebenarannya. Peratusan ini sebenarnya diterjemahkan kepada peratusan undi popular pembangkang yang hampir mencapai 50% dalam Pilihanraya Umum yang lalu. Dari segi politik nasional, trend penerimaan rakyat seperti ini akan menjadikan pihak yang berkuasa akan semakin sukar memperkukuhkan kedudukan dan jauh sekali untuk menstabilkan politik dalam negara ini.

Sekiranya rakyat sesebuah negara mempunyai trend seperti ini, bermakna apa sahaja propaganda dan penerangan yang dilakukan oleh kerajaan akan dianggap palsu. Secara langsung menunjukkan tiada lagi tali penghubung antara kerajaan dan rakyat. Kerajaan tidak lagi dapat menyampaikan dasar dan pendirian mereka untuk disebarkan kepada rakyat. Media yang sepatutnya menjadi penghubung antara kerajaan dan rakyat telah lumpuh. Sebaliknya rakyat lebih senang mempercayai sumber-sumber yang tidak diketahui sumbernya, walaupun mereka sedar sumber itu tidak boleh dipertanggungjawabkan. Maka dalam situasi seperti ini mana-mana kerajaanpun akan goyang.

Berkemungkinan bila menyedari senario seperti ini, maka pihak berkuasa menggunakan pula satu kaedah untuk meyakinkan masyarakat Islam iaitu dengan bersumpah. Bersumpah ini adalah sebagai satu kaedah bagi meyakinkan mana-mana pihak setelah seseorang itu tiada bukti lain yang boleh menyokong dakwaannya. Sumpah dalam Islam ini ada beberapa kategori termasuklah yang paling ringan seperti qasam sehingga yang paling berat seperti mubahalah. Menyedari bahawa trend rakyat sekarang sudah tidak lagi menerima propaganda media-media perdana, maka beberapa pihak telah mengambil langkah bersumpah. Sumpah yang dilakukan oleh mereka sehinggalah ke tahap yang paling berat.

Begitu mengejutkan apabila rakyat tidak juga boleh menerima perakuan oleh mereka-mereka yang bersumpah ini. Rakyat yang beragama Islam diyakini bukanlah tidak mempercayai kaedah bersumpah ini tetapi tidak mempercayai orang yang dianggap menyalahgunakan kaedah ini. Perkara seperti ini bukanlah sesuatu yang baru kerana dalam al-Quran sendiri menukilkan ada golongan yang menjadi sumpah-sumpah ini sebagai perisai bagi melindungi kesalahan diri mereka. Episod sumpah ini seharusnya dilihat oleh semua pihak bahawa rakyat Malaysia hari ini bukan lagi mereka yang boleh diperbodohkan, sebaliknya mereka telah mempunyai anjakan kefahaman politik yang lebih baik.

No comments: